Thursday 15 March 2018

Hukum main saham forex


Nizar.
Quinta-feira, 16 de fevereiro de 2012.
Hukum Forex Haram & # 8211; Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan !!
Sebelum ini persoalan membabitkan hukum Forex haram atau halal acapkali menjadi perdebatan dan persoalan dikalangan apa yang boleh kami istilahkan sebagai & # 8220; kaki forex & # 8221 ;.
Dan tahun lepas pun JAKIM telah menganjurkan Muzakarah Ahli-Ahli Majlis Penasihat Syariah Institusi Kewangan bagi membincangkan perkara-perkara seperti:
Kefahaman Umum Terhadap Perdagangan Mata Wang (Forex) dan Kedudukannya Dalam Syarak Perdagangan Mata Wang (Forex) e Pandangan Syarak Mengenai Pegendaliannya Perdagangan Mata Wang (Forex) Kedudukannya Dalam Undang-undang dan Kesannya ke atas Ekonomi.
Dan hasil daripada muzakarah tersebut terdapat beberapa rumusan dan kesimpulan yang telah dicapai antaranya ialah:
Jual beli matawang diharuskan oleh syarak, namun perlu mematuhi dawabit tertentu selain menggelakkan unsur-unsur-unsur syibh riba, tipu daya, judi, qabd yang tidak jelas dan gharar dalam operasi spot forex secara individu melalui plataforma elektronik. Operasi spot forex ini juga didapati tidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malaysia.
Walaubagaimanapun, semalam satu ketetapan telah dibujados por Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mengenai Forex.
Hukum Forex: Haram atau Halal?
KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan umat Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang asing (forex) seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam.
& # 8220; Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan yang membabitkan pertukaran wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam. & # 8221;
& # 8220; Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat Islam, Diaramkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, & # 8221; katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini hari ini.
Abdul Shukor berkata, banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran wang asing, oleh itu umat Islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabitkan penggunaan internet di kalangan individual yang menyebabkan untung rugi tidak menentu.
& # 8220; Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari banco ke banco dibenarkan, kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, & # 8221; katanya.
Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium yang dikendalikan Banco Simpanan Nasional (BSN).
Katanya, keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak penal syariah Banco Negara pada muzakarah itu.
& # 8220; Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan skim itu tetapi kita berpuas hati selepas sistem perniagaan skim itu ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, & # 8221; katanya. & # 8211; BERNAMA.
Dahulu secara faktanya antara sebab ekonomi Malásia pernah jatuh tahun 1997/1998 adalah tindakan kerajaan Malásia bermain forex antarabangsa yang & # 8220; duduk dalam sistem kapitalis & # 8221; Sehingga telah memberikan ruang kepada spekulator George Soros untuk sabotaj ekonomi Malásia.
Bagi kami ketetapan yang telah diberikan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menunjukkan melahirkan pendirian mereka terhadap satu-satu kemusykilan untuk dijadikan panduan tambahan kepada umat Islam di Malysia hari ini. Dan tindakan Majlis Fatwa meletakan hukum Forex haram itu dibujo setelah mereka membuat kajian yang mendalam dan kajian itu tak bermakna dalam kajian dilakukan secara tergesa-gesa dan dibuat dalam tempoh sehari dua.
Yang berada dalam Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan ini pun bukannya sebarangan orang. Kalangan ulama dan yang ada pengetahuan tinggi dalam ilmu agama.
& # 8220; Adakah kita mahu terus menunggu jawapan yang kita ingini barulah kita akan terima & amp; berpuas hati dengan ketetapan daripada kalangan yang pengetahuan tinggi dalam agama terutamanya melibatkan hukum & # 8221;
Cuma kalau boleh selepas ini besarlah harapan kami sendiri supaya Jawatankuasa Kebangsaan Malásia jenguklah-jenguklah sistem perbankan di Malásia hari ini melibatkan beberapa persoalan yang telah membelengu rakyat Malásia secara umum dan umat Islam is Malaysia amnya.
Kami mahu lihat sendiri apa pendirian Jawatankuasa Kebangsaan Malásia mengenai soal-soal yang melibatkan Sara 1Malaysia, kadar faedah yang dikenakan pihak banco kepada pelanggannya selama ini, PTPTN caj pelajarnya dikehendaki bayar balik lebih dari jumlah pinjamannya. Dan Mungkin kalangan anda sini mahu menambahnya?
Samada kerajaan nak ikut atau tidak itu perkara nombor 2. Yang penting kami mahu melihat sendiri ketetapan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan terlebih dahulu.
P / S: Apa respon anda sebaik Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menfatwakan hukum Forex haram?
34 comentários:
Kami nak majlis fatwa kebangsaan keluarkan fatwa skim sara satu malaysia sebab skim tersebut menjanjikan keuntungan tetap setiap bulan.
forex haram, sara 1M halal .. pe emm cakap.
Benda yang tidak mendatangkan apa2 hasil kepada kerajaan akan menjadi haram. Bukit tinggi yang tertonggol kat Genting. ada Ulama2 kat Malaysia kata haram. sila jawab?
Dah nama pun berniaga. Dah tentulah não encontrou rugi tak menentu. Apa punya fatwa ni? Mana dia nas dan dalil? Mana ada bank yg tak berurusniaga forex? Termasuk jugalah bank Islam.
Aku setuju sangat dengan hang. Mana nas dan dalil? Lepas tu, apa maksudnya tidak menepati hukum syarak. Aqad jual beli adalah sunat muakkad bukan wajib. Jangan aku akad dengan kapir dah la. Tak bolehlah aku meniaga dengan cina, india, mat salleh. Memang giler.
Haa, yang jatuh tahun 1998 pasal Soros tu TAK ADA KAITANNYA DENGAN FOREX. Itulah, orang suruh mengaji, tak nak mengaji sekolah. Jatuh tahu 1998 dulu pasal BLANCHIMENTO DE DINHEIRO. Ini yang aku geram ni !!
Gharar syubhah mendenye? Yang kita dok makan hari ni, tak de syubhah ke? Operasi sistema bank islam dalam kerangka konvensional - tak ada zaman Nabi - tak boleh sama dengan baitulmal. Aku masuk duit dalam bank, aku kuar dengan ATM - itu bukan syubhah ke? Kenapa la tak cerdik sangat nih !!
BNM yg beri taklimat ?! Apa motif disebaliknya? Selama ini kita tahu yang BNM dah lama nak cuba controle duit keluar masuk Malásia nie. bib forex nie dia tak dapat control sb byk cara org boleh buat.
Terpulanglah pada masing2 punya pendapat, yg aku pelik, hari tu keluar fatwa ASB haram, tiba2 alih2 kata halal pulak, cepat betul PNB bersihkan akaun dia.
Kalau nak ikutkan aktiviti bank di Malásia lagi banyak haramnya termasuk pengunaan kad kradit. dan lagi meluas pengunaannya, kenapa tak keluarkan fatwa sekali.
Aku kadang2 jadi was2 dgn majlis fatwa ni. macam kerajaan juga. flip plop.
Macam kes DSNajib yg melawat kuil Hindu Bt Caves juga. mufti kata haram, rosak akidah, dua tiga hari lepas tu, bila semua org dah kecoh. dia kata boleh pulak, mufti yg sama.
rasanya forex ni jadi haram sebab kerajaan tak leh nak cukai individu2 yg untung forex.
Semuga ALLAH beri hiadayah pada semua rakyat Malásia, dah jauhi Malásia dari ulamak2 yg jual ugama utk perut mereka.
kadang2 bende yg halal pun boleh jadi haram. bergantung pada niat la bro. yang penting kita yakin n faham pe yang kita wat, insyaAllah. yg baik datng dari Allah, yng buruk dtng, Allah, juga tetapi atas kesilapan diri sendiri. wslam.
Dalam perspektif hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi (PBK) (forex adalah bagian dari PBK) dapat dimasukkan ke dalam kategori almasa & # 8217; il almu & # 8217; ashirah atau masalah-masalah hukum Islam kontemporer. Karena itu, status hukumnya dapat dikategorikan kepada masalah ijtihadiyyah. Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke dalam wilayah fi ma la nasha fih, yakni masalah hukum yang tidak mempunyai referensi nash hukum yang pasti.
sesuka mak bapak diorang je nak haram, sume pakai tiket agama, tapi otak takda. ingat diaorang dah takda kerja lain nak buat.
Kalau nak ikutkan, hisap rokok pn haram. Tapi ade org hisap jugak. Memang malang betul dapat kerajaan macam ni. Puii.
dlm islam. mana ada amalfan & # 39; double standard & # 39;
mengapakah haram pada individu. tak haram pula pada instituisi atau badan2 kanun yang berlesen ..
kenapa tak nak pertikaikan babi itu haram sebab duit tak masuk.
kenape mufti cuma keluarkan fatwa haram secara terpilih. banyak yang haram. Contohnya. principal saham tue pun haram .. pasal kerugian tak menentu. urusniaga tertangguh. sume bank yang menawarkan simpanan ataupun secara pinjaman secara riba juga patut difatwakan secara jelas ttg pengharamannya. Kenape mufti selalu mengeluarkan fatwa mengikut keuntungan kerajaan semata-mata .. jikalau kerajaan tidak mendapat keuntungan apa-apa daripada urusniaga tersebut .. maka difatwakan HARAM .. manakala urusniaga yang sudah terang-terangan mengandungi riba tidak difatwakan sebagai HARAM. nie ler mufti dunia. takut hilang jawatan.
merujuk pada fatwa yg dkeluarkan. forex adalah haram kerana.1.spekulasi.2.intenet individu.3.keuntongan tdak menentu. soalanya..dimana bezanya dngan pasaran saham bskl..tolong jelas kan.
Untung rugi x menentu ?? itu je sbbnye ... então promot BSN ... ??
perggggggggg. aq skrg BUNTU. halal n haram pd masa kini cam nak sama je. Semua Nampak KABURRRRRRRRRRRRRRRRR. p sapa yg rsa diri dia btul teruskanlah, dan sapa yg rsa diri dia salah DIAMLAH yg lbh baik.
bolehkah saya bertanya?
sudahkah anda membaca artikel daripada majlis fatwa kebangsaan dunia? adakah majlis fatwa kebangsaan malaysia sudahpun membuat perbincangan teliti tentang forex dengan semua ulama seluruh dunia?
kenapakah 9/10 majlis fatwa kebangsaan di seluruh dunia mengatakan forex adalah harus tetapi negara kita sendiri mengatakan ianya haram? adakah sebab pendapatan daripada forex tidak boleh dicukai oleh kerajaan..saya minta anda jawab sebelum mengatakan sesuatu..sila buat kajian teliti :)
Perhhh, ayat killer tuh. terbaaek.
Rasanya fatwa tu berat sebelah. di forex haram..tp boleh lak pelaburan BSN..ni mesti ada orang kuat BSN ini wat cadangan. apa yang perlu dibincangkan ialah aproveita itu.
Senang cerita kenapa ahli ulama seluruh dunia mengatakan Harus dan kenapa ahli ulama tu sahaja yang mengatakan haram.
pinteren urang malaysia ketimbang arabe ye pemahaman forex duh pusing tujuh putaran.
sapa rasa Forex ni halal, boleh teruskan, cuma pilih corretor yang mempunyai islamic account.
mmg betol .. benda ade lesen semua halal. cth perjudian toto, magnum, kuda kata halal sbb ade lesen. Knp genting blh kata halal. knk arak bt kat malaysia kata halal? buang semua tu blh fatwa keluar forex haram. ade berani x fatwa malaysia? knip diam.
Setiap perniagaan ade untung n rugi ... perlaburan asb .. ni aku tanya, setahun ade 12 bln, apa yg dibuat dlm masa 12 bln? kalo pada aku, dlm tempoh tu asb akan trade untuk bagi kepada pelabur asb. kalo x trade mcm ner nak bg dividen perlabur asb. sapa yg untung, org yg ade kepentingan dlm asb. kerajaan malaysia x tgk ramai melayu kaya sbb dia nak org melayu bergantung kepada kerajaan. kaum laen dah kaya, kaum kita dalam mundur lg. tun mahathir nak maju malaysia pondi troco do rakyat untuk naik taraf hidup melayu. melayu blh kaya.
Ei, eu sei que isso está fora do tópico, mas eu estava pensando.
se você soubesse sobre widgets que eu pudesse adicionar ao meu blog que tweet minhas atualizações mais recentes do twitter.
Eu já estava procurando um plug-in como esse por algum tempo e esperava que talvez você tivesse alguma experiência com algo assim. Por favor, deixe-me saber se você encontrou alguma coisa. Eu realmente gosto de ler o seu blog e aguardo com expectativa as suas novas atualizações.
O que está acontecendo, eu sou novo nisso, eu me deparei com isso, eu achei isso positivamente útil e me ajudou a carregar.
Eu estou esperando contribuir e ajudou diferentes clientes como me ajudou. Bom trabalho.
Mari sini aku nak ckp kepala bana kau haram. ade kau pantau bank2 ?? ade ke ?? lmbat bayar kene denda lepas tu kadar% sehingga 13. ++ setahun kalau pnjaman selama 6taun kira laa sendiri. Você é um halal? xde pulak aku tgk puak nih bersuara. penindasan berlaku. gaji kecik bawah 2k% lebih tinggi gaji lebih dari 2k% lebih rendah itu halal? bukan ke tu salah satu cara penindasan ?? haa ?? jwp lah. halal ke tuh ?? bahalol lame da ni aku simpan. mohon pihak2 konon nye islam lah sgt nih menjawap. dgn jelas. eeeiii panas je hati aku. nmpk sgt islam boleh dijual beli. ingat ko pun akan kene tanam nant. duk lam lubang kubur itu jam jawap laa pak2 lebai sekalian. konon haram. Pasal xbaya cukai mmg lah haram. puiii (% simbul bg intres)
saham. ASB..ASN. semua haram klu dibandingkan dgn forex. cth simpan rm 100 dlm masa 5 tahun drpd rm 100 tadi menjadi rm 200, então mana dtg rm 100 lagi ?? mereka jwb rm 100 itu sebagai bunga. Bunga itu riba tuan ularmak woii. kenapa tak cakap haram asn toww. saham lagi bapak haramnya. dgn senang boleh di manipulasi oleh sesiapa trocadilho. seluruh bank2 dlm Malaysia ada unit utk trade forex. kenapa tak kata haram? sbb bank ada lesen..sbb byr cukai ?? oooo mcm tu ye jual arak ada lesen halal ye..jual arak takda lesen haram. Teruknya FATWARE ni.
Apabila Ulama telah mengeluarkan fatwa maka yang terbaik adalah patuh dan taat. Elakkan Syubahah. Contohi saya. Dahulu sebelum fatwa dikeluarkan saya sememangnya kaya raya dan untung beribu sebulan atas pelaburan forex. Namun setelah fatwa keluar saya terduduk dan terkejut dan beristikharah pada Allah Taala. Keputusannya saya berhenti. Alhamdulillah sekarang Allah beri rezeki daripada pintu yang lain. Biarlah sedikit asalkan berkat. MasyaAllah. Terpulang pada setiap individu. Anda boleh mereka 1000 alasan untuk mengatakan yang ianya halal. Jalan ke syurga itu penuh ranjau dan duri manakala jalan ke neraka itu penuh dengan kesedapan dan kelazatan.
Semoga allah merahmati tuan ..
bagi saya forex bukan haram, tp bg sesiapa yang rasa was-was boleh tinggalkan bidang perniagaan forex malaysia yang hot ni..sbb dah ragu-ragu status duit yang kita dapat nanti boleh jadi haram.

Hukum Main Saham.
Apa hukum main saham?
Bukan sama macam berjudi kah?
Apabila membincangkan hukum melabur saham, maka sudah pasti isu apakah ianya sama dengan berjudi menjadi persoalan utama. Namun, perbincangan mengenai perkara ini sebenarnya lebih dari itu. Ianya bermula dengan persoalan syarikat sebagai entidade legal separada itu sendiri.
Mula-mula betulkan istilah; bukan main saham.
Tetapi pembelian saham, atau pelaburan saham.
Ramai melihat pelaburan saham itu adalah hanya pada pergerakan harga. Justeru, membeli saham cuma dilihat macam teka-teki harga turun naik.
Namun sebenarnya apabila kita membeli saham, kita membeli pemilikan atau ekuiti dalam sesebuah syarikat. Kita adalah pembeli pemilikan syarikat. Apabila sudah membeli saham walaupun cuma 1 lote, maka kita menjadi pemilik syarikat tersebut. Cuma selaku pemain runcit, pemilikan kita adalah kecil.
Bentuk syarikat dalam bursa saham hari ini memang berbeza dengan bentuk perkongsian secara musharakah & amp; mudharabah seperti yang banyak disebut dalam buku-buku fiqh klasik. Namun, prinsip asasnya sama.
Apakah Bisnes Syarikat Tersebut?
Maka persoalan asas apabila nak beli saham adalah kita kena tahu apa yang syarikat tu jual.
Pelabur yang peka dengan isu halal haram tak boleh principal beli sahaja syarikat yang terlibat dengan aktiviti bisnes sebegini:
Perbankan riba Insurans Judi Arak Babi Restoran tak halal Hiburan yang tidak patuh Shariah Pendapatan, akaun riba Rokok.
Dari Mana Datang Modal Berniaga Syarikat Itu Tadi?
Aqidah ini macam akar.
Kalau akar rosak, maka pokok itu sakit. Walaupun mukanya hensem. Walaupun pijak semut tak mati. Walaupun IQ paling tinggi. Iblis adalah contoh paling tinggi kerosakan aqidah. Penciptaannya hebat tetapi langgar perintah Allah swt. Aba foi takbaro & # 8217 ;.
Dalam bisnes, akarnya adalah modal. Capital.
Apa itu modal? Konsep paling mudah adalah ekuiti + hutang (capital + dívida).
Jika kita buka kedai makan, modalnya RM 50,000 dan kesemuanya kita pakai duit tunai. Itu maksudnya kita menggunakan 100% ekuiti.
Jika kita pinjam RM 25,000 dan bakinya baru guna duit simpanan, itu maksudnya modal bisnes 50-50. Separado ekuiti, separuh hutang.
Bisnes yang mempunyai rahmat, keberkatan dan manfaat dunia akhirat adalah bisnes yang mempunyai modal yang bebas dari unsur riba. Modalnya mesti halal, jika berhutang, berhutang dengan cara yang halal.
Bisnes walaupun untung RM 1 bilion tetapi jika akarnya kotor, maka ia sama macam perihal aqidah yang sesat. Bisnes itu sakit walaupun nampak sihat. Sedangkan bisnes patut membantu para pemiliknya masuk syurga.
Suruhanjaya Sekuriti (SC) bermula 1995 hanya menggunakan kaedah Shariah stocks screening yang melihat & # 8216; buah & # 8217; sahaja. Aktivti bisnes itu halal atau tidak? Tidak tengok perkara lain. Kaedah ini dikritik, ramai yang skeptik. Macam mana boleh halal 25%, 10%, 5% misalnya.
Setelah 18 tahun, SC mula melihat & # 8216; akar & # 8217; bisnes. Ekuiti dan hutang itu sumbernya mana?
Adakah selepas 15 tahun SC akan menetapkan modal mesti datang 100% dari sumber halal? Ia tidak mustahil.
Penerangan tentang perkara ini ada dicatat dalam artikel ini:
Pasaran Saham Haram Sebab Spekulasi? Kembali Kepada Asas Jual Beli.
Ya, aktiviti spekulasi itu ada perbezaan dengan aktiviti pelaburan.
Namun, untuk menentukan hukum, kita kembali kepada asas jual beli.
Aktiviti spekulasi yang diseb ramai orang itu selalunya bersifat curto prazo. Sama ada negociação intradiária, contra-negociação, troca diária de swing e seterusya. Oleh kerana aktiviti spekulasi dan kegiatan jual beli di Bursa Malásia tidak dapat dipisahkan, maka para ulama telah pun duduk berbincang mengenai isu spekulasi.
Majlis Penasihat Shariah Suruhanjaya Sekuriti (MPS SC), menerusi dua mesyuarat pada 16-17 Oktober até 26 de novembro de 1997 telah mengesahkan aktiviti spekulasi ini adalah dibenarkan. Asas utamanya adalah aktiviti spekulasi adalah berbeza dengan berjudi. Hujah lanjut adalah seperti berikut:
Spekulasi adalah tindakan beli pada harga rendah jual pada harga tinggi. Ambil não encontrou dari perbezaan dua harga itu tadi. Tujuannya untuk mendapatkan ganho de capital. Sedangkan itulah cara buat bisnes dalam mana-mana bidang sekalipun. Bai & # 8217; Muzayadah atau jual beli lelong pun berlaku aktiviti yang sama. Bai & # 8217; Murabahah juga begitu. Islam tidak melarang kegiatan ambil untung melalui aktiviti jual beli. Nabi Muhammad viu sendiri tidak pernah membuat kawalan harga (controle de preço) termasuk ketika ada orang ramai mengadu harga barang mahal. Justeru, apabila ada pihak yang untung apabila harga naik maka tu adalah dibenarkan. Pada masa yang sama, pihak peniaga perlu mengambil risiko sekiranya membeli pada harga tinggi dan harga kemudiannya jatuh pula. Apa yang utama adalah tidak ada penipuan dan manipulasi. Walaupun aktiviti spekulasi dan perjudian nampak macam sama tapi ia TIDAK serupa. MPS menasihatkan agar pelabur mempunyai pengetahuan secukupnya sebelum melakukan sebarang transaksi jual beli saham dan bukan bertindak seperti seorang kaki judi.
Maksudnya, selagi mana rukun dan syarat jual beli itu dapat dipenuhi, maka sama ada ia bersifat curto prazo, atau longo prazo, maka pembelian saham itu tadi adalah satu jual beli yang halal.
Pasaran Saham Haram Sebab Maysir?
Memang ada produk di Bursa Malaysia itu jatuh kategori maysir (judi).
Tetapi jual beli saham bukan salah satu daripadanya.
Ini kerana apabila kita membeli saham, kita membeli pemilikan dalam bisnes. Selaku pemilik bisnes, kita dapat hadir mesyuarat agung tahunan untuk mengundi, memilih pengarah syarikat, layak memperoleh dividen, layak memperoleh bônus como juga terlibat dalam aktiviti korporat tertentu.
Beli saham bukan sekadar teka harga. Walaupun ada yang berbuat sedemikian, tetapi itu itulah perangai macam kaki judi. Sikap individu itu sendiri dan bukannya pasaran saham itu adalah aktivti maysir.
Contohnya, principal bola di padang. Tiba-tiba di tepi padang ada dua orang penonton buat apostou. Maka, takkan yang principal bola di padang tu jatuh hukum haram sedangkan yang apostando itu adalah individu itu sahaja.
Jual beli saham itu sendiri tidak jatuh dalam perjudian kerana wujud situaçao win-win situasi dan bukannya jogo de soma zero.
Maka, kita tidak perlu risau apabila membuat pelaburan saham kerana ia adalah aktiviti yang halal. Hari ini sudah sangat mudah untuk kita memilih mana-mana saham patuh Shariah.
Sobre o autor: Anda TAK OK dengan pelaburan yang dibuat sekarang dan mahu membetulkannya? Jika YA, sila klik link ini & # 8212; Workshop de Investimento.

Forex trader carreira caminho.
Dificuldade de negociação Forex.
Hukum main saham forex.
Saya tulis juga isu ini kerana hukum yang saya bertanyakan tentang adakah pekerjaan saya saham halal atau haram? Renda saya sebagai comerciante forex adakah halal atau haram? Sebenarnya topik yang nak dibincangkan ini agak berat sebenarnya, memandangkan kita sebagai umat Islam mempunyai pelbagai pendapat principal badan-badan kerajaan, ulama-ulama, ustaz-ustaz dan ilmuan-ilmuan.
Berikut saya letakkan sedutan video tentang apakah hukum trading forex menurut perspektif Islam. Adakah harus atau haram? Bagaimana boleh jadi haram, bagaimana boleh jadi harus? Terdapat banyak kekhilafan dan percanggahan dalam penentuan hukum halal atau haram forex trading iaitu hukum pertukaran matawang secara dalam talian, trocador de dinheiro bukan.
Dengar penjelasan terperinci daripada Ustaz Ahmad Dusuki tentang halal haram forex trading. Ustaz Ahmad Dusuki pernah menjadi painel bagi Rancangan TV9 Tanyalah Ustaz dan beliau tahu selok belok dalam urusniaga forex forex online ini, tentang perkara yang melibatkan margem, alavancagem, pegangan akaun dalam matawang Dólar dos EUA.
Beliau juga aktif mengupas isu-isu tentang hukum kewangan Malásia seperti Hukum ASB, ASN, pelaburan dan lain-lain. Forex forex trading jadi Harus bagaimana jadi Main semuanya di kupas sebaik mungkin dalam video ini. Pastikan anda menonton video ini sehingga habis. Terkilan Saya sebenarnya agak terkilan dengan apa yang difatwakan di Malásia tentang forex trading ini adalah Haram jika comércio secara varejo comerciante varejo dipanggil, comércio hukum dan halal jika di trade di Bank-Bank.
Seolah-olah jika makan principal yang desembarcado sendiri menjadi haram, tetapi jika makan ayam yang di beli Dari KFC, yang diapproved dan dilesenkan menjadi halal. Sebenarnya pendapat tentang ini ramai yang mengatakanjika kita betul-betul yakin forex trading ini halal maka kita boleh comércio, dan jika kita hukum betul-betul haram, kita tinggalkannya sebab ia adalah kekhilafan ulama.
Ulama dari negara forex menetapkan harus, mufti di sini menetapkan harus, majlis fatwa menetapkan haram dan pelbagai lagi. Jika kita yakin dan tahu apa yang kita dagangkan dengan ilmu dan tidak berjudi, ia menjadi harus, inshaALLAH kita cari yang halal dan kita main berjudi. Saya juga sedikit terkilan dengan hukum hakam yang ditetapkan untuk produk kewangan di saham kita, contohnya ASB dan ASN, ada yang kata harus, ada yang kata haram, penelitian ada sesetengah kaunter saham yang dimiliki tidak patuh syariah tetapi ada pula painel syariah yang tetapkan harus atau halal.
Ia seolah-olah tiada titik panduan dan keputusan yang dibuat berkepentingan pada golongan-golongan tertentu. Isu Isu Tabung Hajah saham mempunyai kaunter-kaunter saham yang berubah status dari patuh syariah kepada tidak oleh BiNM, dan TabungHaja memberi 6 bulan masa untuk syarikat-syarikat tersebut untuk patuh syariah, sedangkan renda yang datang dari 6 bulan tersebut adakah halal, sedangkan kaunter saham tersebut ditarik balik kelulusan patuh syariahnya.
Jadi renda dari TabungHajah seolah-olah bercampur aduk? Harap semua ini bertambah baik demi menjaga sensitiviti umat Hukum di Malaysia. Pelaburan atau Perdagangan Forex?
Sebenarnya ada yang keliru tentang perdagangan forex trade forex dengan pelaburan saham. Sekarang banyak corretor-corretor yang tumbuh macam cendawan selepas hujan, mengatakan mereka corretor forex dan menawarkan fixou retorno setiap bulan. Saya ingin menyatakan di sini bahawa itu forex broker forex yang sebenar dan hukum harus saham tidak dapat diaplikasikan padanya sebab ia adalah perkara lain.
Ia pelaburan bukan kita trade sendiri forex dari rumah. Dalam retail trading forex di broker yang betul, tidak terdapat FIXED RETURN dalam forex. Semua atas kebolehan dan ilmu kita.
Jadi hukum hakam yang dibincangkan di sini tidak dapat dikaitkan dengan syarikat yang kononnya broker forex tersebut. Berhati-hatilah, sebab ramai skim pelaburan cepat kaya, labu peram, forex por cento, por exemplo, eang berlindung atas nama corretor forex sedangkan ia bukan broker forex sebenar. Lambat laun forex sejarah, pasti tutup juga syarikat tersebut selepas hukum orang ramai sudah berjaya di bolot. Ini boleh jadi haram kerana pemberian komisen yang tetap. Tiada main yang dipastikan keuntungannya, bagaimana pulangan menjadi keuntungan tetap di beri?
Saya akan menulis bab bagaimana mengenali corretor forex yang forex nanti. Teruskan melawat principal ini. InshaALLAH, kita mencari yang halal, masakan saya menjadikan comércio forex renda saham saya jika comércio principal ini haram. Semoga ALLAH memberkati kita semua. Anda di jemput memberikan pandangan anda dengan komen di ruangan bawah. Digite seu nome de usuário ou endereço. Saham receberá um link para criar uma nova via principal.
já tem uma conta? Por Moshed Mohamad em 27 de dezembro, Beliau adalah Pengasas Moshed. Beliau ialah seorang comerciante sepenuh masa. Perkongsian Analisa Fundamental serta pengalamannya yang luas dalam bidang ekonomi, komoditi, forex e danks sejak tahun dibaca hampirpengunjung Moshed.
Acompanhe beliau di FB forex beliau - Klik Sini. Artigos relacionados Apa Ulasan MoshedFX tentang GWGFX? Kerjaya Sebagai Forex Trader 13 de março, Pakej Belajar Forex Lengkap.
Prestasi PIB Kanada Positif Sejajar Dengan Jangkaan Pasaran June hukum, Harga Minyak Mentah Menghampiri Paras Tertinggi Dua Minggu Lalu 30 de junho, Kelegaan Kepada ECB Dengan Kenaikan Inflasi, Trend Gaji Cabaran Utama 30 de junho, Naik-Turun Pasaran Tukaran Matawang Forex Setakat Petang Ini 30 de junho, Pertumbuhan PIB Reino Unido Sah Di Paras 0.
Pergerakan Pasaran Logam Berharga Emas Setakat Petang Ini 30 de junho, o Fed Perlu Data Kukuh Untuk Saham Dari Banco Pusat Yang Lain 30 de junho, Indeks PMI Sektor Pembuatan China Mengukuh Pada junho 30 de junho, Pergerakan Pasaran Kewangan Global Setakat Malam Ini 29 de junho, Ekonomi Global dalam Bahasa Lokal Hubungi Kami: Login Esqueceu sua senha?
Senha perdida Digite seu nome de usuário ou endereço.
JAWABAN CAK NUN TENTANG HUKUM TRADING FOREX.
2 pensamentos sobre & ldquo; Hukum main saham forex & rdquo;
Ser capaz de representar seu país no campo de batalha foi a maior honra que um homem poderia ter.
Dinastia Romanov ao longo do século anterior às revoluções de 1917.

Hukum main saham forex
Fatwa MUI Tentang Jual Beli Mata Uang (AL-SHARF)
Pertanyaan yang pasti ditanyakan oleh setiap trader di Indonesia:
1. Apakah Trading Forex Haram?
2. Apakah Trading Forex Halal?
3. Apakah Trading Forex diperbolehkan dalam Agama Islam?
4. Apakah SWAP itu?
Mari kita bahas dengan artikel yang pertama:
Forex Dalam Hukum Islam.
Dalam Bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH; Kapita Selecta Hukum Islamismo, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam.
Perdagangan valuta asing timbul karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhan / komoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara.
Perryingan nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internasional dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang suatu negara dengan negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai volume permintaan dan penawarannya. Adanya permintaan dan penawaran inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang secara nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai.
HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS.
1. Ada Ijab-Qobul: --- & gt; Ada perjanjian untuk memberi dan menerima.
Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pe mbeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakantindakan hukum (dewasa dan berpikiran sehat)
2. Memenuhi syarat menjadi objek transaksi jual-beli yaitu:
Suci barangnya (bukan najis) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterima kan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) por pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan.
Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama.
"Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan".
(Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi e Ibnu Mas'ud)
Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat harus diterangkan sifatsifatnya atau ciri-cirinya. Kemudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah:
"Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya".
Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum Islã:
Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkus / tertutup, seperti makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi label yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. cit. hal. 135. Mengenai teks kaidah hukum Islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55.
JUAL BELI VALUTA COMO DAN SAHAM.
Yang dimaksud dengan valuta como adalah mata uang luar negeri seperi dolar Amerika, kgterling Inggris, ringgit Malaysia dan sebagainya. Apabila antara negara terjadi perdagangan internasional maka tiap negara membutuhkan valuta asing untuk alat bayar luar negeri yang dalam dunia perdagangan disebut devisa. Misalnya eksportir Indonésia akan memperoleh devisa dari hasil ekspornya, sebaliknya importir Indonésia memerlukan devisa untuk mengimpor dari luar negeri.
Dengan demikian akan timbul pena em perminataan di bursa valuta asing. setiap negara berwenang penuh menetapkan kurs uangnya masing-masing (kurs adalah perbandingan nilai uangnya terhadap mata uang asing) misalnya 1 dolar Amerika = Rp. 12.000. Namun kurs uang atau perbandingan nilai tukar setiap saat bisa berubah-ubah, tergantung pada kekuatan ekonomi negara masing-masing. Pencatatan kurs uang dan transaksi jual beli valuta como diselenggarakan de Bursa Valuta Asing (A. W. J. Tupanno, et al. Ekonomi dan Koperasi, Jacarta, Depdikbud 1982, hal 76-77)
FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS.
Fatwa Dewan Syari'ah Nasional Majelis Ulama Indonésia.
Não: 28 / DSN-MUI / III / 2002 tentang Jual Beli Mata Uang (Al-Sharf)
uma. Bahwa dalam sejumlah kegiatan untuk memenuhi berbagai keperluan, seringkali diperlukan.
transaksi jual-beli mata uang (al-sharf), baik antar mata uang sejenis maupun antar mata uang berlainan jenis.
b. Bahwa dalam 'urf tijari (tradisi perdagangan) transaksi jual beli mata uang dikenal beberapa.
bentuk transaksi yang status hukumnya dalam pandangan ajaran Islam berbeda antara satu bentuk dengan bentuk lain.
c. Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut dilakukan sesuai dengan ajaran Islam, DSN memandang perlu menetapkan fatwa tentang al-Sharf untuk dijadikan pedoman.
1. "Firman Allah, QS. Al-Baqarah [2]: 275:". Dan Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. "
2. "Hadis nabi riwayat al-Baihaqi dan Ibnu Majah de Abu Sa'id al-Khudri: Rasulullah SAW bersabda, 'Sesungguhnya jual beli itu hanya boleh dilakukan atas dasar kerelaan (antara kedua belah pihak)' (HR. Albaihaqi dan Ibnu Majah , dan dinilai shahih oleh Ibnu Hibban).
3. "Hadis Nabi Riwayat Muçulmano, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa'i, dan Ibn Majah, dengan teks Muslim dari 'Ubadah bin Shamit, Nabi viu bersabda:" (Juallah) emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, sya'ir dengan sya'ir, kurma dengan kurma, dan garam dengan garam (denga syarat harus) sama dan sejenis serta secara tunai. Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan secara tunai. ".
4. "Hadis Nabi riwayat muçulmano, Tirmidzi, Nasa'i, Abu Daud, Ibnu Majah, dan Ahmad, dari Umar bin Khattab, Nabi viu bersabda:" (Jual-beli) emas dengan perak adalah riba kecuali (dilakukan) secara tunai. "
5. "Hadis Nabi riwayat muçulmano Abu Abu Al-Khudri, Nabi viu bersabda: Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagian atas sebagian yang lain; janganlah menjual perak dengan perak kecuali sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagaian atas sebagian yang lain; dan janganlah menjual emas dan perak tersebut yang tidak tunai dengan yang tunai.
6. "Hadis Nabi riwayat Muslim dari Bara 'bin' Azib dan Zaid bin Arqam: Rasulullah viu melarang menjual perak dengan emas secara piutang (tidak tunai).
7. "Hadis Nabi riwayat Tirmidzi dari Amr bin Auf:" Perjanjian dapat dilakukan di antara kaum muslim, kecuali perjanjian yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram; dan kaum muslim terikat dengan syarat-syarat mereka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram ".
8. "Ijma. Ulama sepakat (ijma ') bahwa akad al-sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu.
1. Surat dari pimpinah Unidade Usaha Syariah Bank BNI no. UUS / 2/878.
2. Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syari'ah Nasional pada Hari Kamis, tanggal 14 Muharram 1423H / 28 Maret 2002.
Dewan Syari'ah Nasional Menetapkan: FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG (AL-SHARF).
Transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya boleh dengan ketentuan sebagai berikut:
1. Tidak untuk spekulasi (untung-untungan).
2. Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga (simpanan).
3. Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus sama dan secara tunai (at-taqabudh).
4. Apabila berlainan jenis maka harus dilakukan dengan nilai tukar (kurs) yang berlaku pada saat transaksi dan secara tunai.
Kedua: Jenis-jenis transaksi Valuta Asing.
1. Transaksi SPOT, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valuta asing untuk penyerahan pada saat itu (sobre o contador) atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari. Hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunai, sedangkan waktu dua hari dianggap sebagai proses penyelesaian yang tidak bisa dihindari dan merupakan transaksi internasional.
2. Transaksi FORWARD, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valas yang nilainya ditetapkan pada saat sekarang dan diberlakukan untuk waktu yang akan datang, antara 2x24 jam sampai dengan satu tahun. Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan (muwa'adah) dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut belum tentu sama dengan nilai yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk acordo para a frente untuk kebutuhan yang tidak dapat dihindari (lila hajah)
3. Transaksi SWAP yaitu suatu kontrak pembelian atau penjualan valas dengan harga spot yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga para a frente. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi).
4. Transaksi OPÇÃO yaitu kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak untuk menjual yang tidak harus dilakukan atas sejumlah unidade valuta como pada harga dan jangka waktu atau tanggal akhir tertentu. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi).
Ketiga: Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan, dengan ketentuan jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, akan diubah dan disempurnakan sebagaimana mestinya.
Ditetapkan di: Jacarta.
Tanggal: 14 Muharram 1423 H / 28 Maret 2002 M.
DEWAN SYARI'AH NASIONAL - MAJELIS ULAMA INDONÉSIA.

No comments:

Post a Comment